Ofte stillede spørgsmål

Kan du ikke finde det, du leder efter? Ring på 70 70 74 66, skriv til info@lejka.dk

Du kan også skrive til os på Facebook eller chatten her på siden (du finder den nederst i højre hjørne).

 

Hvad er LEJKA?
LEJKA er en gratis digital platform, som har til formål at hjælpe udlejere og lejere med deres lejeforhold. Vi sørger for sikker, korrekt og enkel behandling af alle aspekter i lejeforholdet. Vi har massere værktøjer og yelser, herunder lejekontrakt, depositum, juridiske spørgsmål, indflytningsrapport, fraflytningsrapport, huslejebetaling og meget mere. Vi tilbyder også hurtig og uvildig konfliktløsning, hvis der skulle opstå problemer og uenighed om eksempelvis depositum ved fraflytning. Derudover findes der på lejka.dk et stort udvalg af artikler med tips, guides, tjeklister og gode råd om lejeforhold for både udlejere og lejere. 


Hvilke værktøjer tilbydes på LEJKA.dk?
Sikker beskyttelse af depositum er kernen i LEJKA. Derudover kan lejer og udlejer nemt og bekvemt opbevare og dele deres lejekontrakt, indflytningsrapport, fraflytningsrapport billeder og dokumenter. Det er også muligt at automatisere den månedlige huslejebetaling, modtage påmindelser og meget mere. Hertil kan udlejere nu få et højere bundfradrag for deres udlejning gennem LEJKA som tredjepart. Det hele foregår automatisk, sikkert og 100% gratis når man er bruger hos LEJKA.


Hvad er fordelene ved at bruge LEJKA som udlejer?
Som udlejer kan du nemt og sikkert oprette dig som bruger på lejka.dk og få det fulde overblik over dine lejemål ét sted. Når en lejer logger ind og knytter sig til lejemålet, kan vedkommende nemt og hurtigt få adgang til lejekontrakt og indflytningsrapport, indbetale depositum, registrere betaling af husleje og kommunikere med dig (chatfunktion er under udvikling). Som udlejer kan du løbende følge med i huslejebetalinger, sende automatiske påmindelser og få besked om betalt husleje på Mit LEJKA og via e-mail. Desuden kan du opbevare dokumenter og få udsendt automatisk opsigelsesvarsel før lejemålets ophør. 

Som noget nyt kan man som udlejer også få et 19.600 kroner højere bundfradrag for sin udlejning. Alt man skal gøre er at lade LEJKA indberette ens huslejeindbetalinger til Skat. Indberetter man selv, kan man få 12.700 kroner i bundfradrag. Hvis man derimod lader LEJKA indberette, kan man få hele 32.300 kroner i bundfradrag. Det skyldes at LEJKA er blevet lovpligtigt godkendt som tredjepart. Du kan læse meget mere om din mulighed for højere bundfradrag lige her.


Hvad er fordelene ved at bruge LEJKA som lejer?
Som lejer kan du på Mit LEJKA få adgang til din digitale lejekontrakt og indflytningsrapport, og sikre dig at alt er i orden. Du har desuden adgang til alle dokumenter, billeder og bilag som uploades af udlejer. Det kan være en stor hjælp ved fraflytning, hvor der ofte kan opstå uoverensstemmelser omkring fordeling af depositum ved istandsættelse. Eftersom depositum beskyttes af LEJKA, er du sikker på, at udlejer ikke tilbageholder beløbet uretmæssigt. Hvis udlejere gør krav på en del af beløbet på grund af f.eks. skader, vil LEJKA bruge indflytningsrapport og fraflytningsrapport til at afgøre, om dette er berettiget.


Er man tvunget til at administrere husleje, kontrakt osv. via LEJKA?
Nej, man kan sagtens benytte sig af LEJKAs platform og mange smarte værktøjer, selvom man ikke bruger alle vores løsninger. Hvis man vil have en gratis bruger, er beskyttelse af depositum dog vores eneste krav. Ønsker man ikke at beskytte depositum hos LEJKA, kan man få adgang til den digitale platform og ydelserne for 89 kroner om måneden per lejeforhold.


Er det sikkert at overlade mit depositum til LEJKA?
Ja, vi garanterer, at depositummet (og eventuelt forudbetalt husleje) beskyttes sikkert igennem en garanti hos Nordea. LEJKA investerer en del af depositummet, og resten står som kontante midler hos Nordea. Som følge af garantien, er hele beløbet klar til udbetaling, når udlejer og lejer vælger at afslutte lejeforholdet, eller når beløbet ellers bliver efterspurgt. Det er muligt at få en individuelt garanti via Nordea A/S, som kan dokumentere dit depositums sikkerhed.

Vi ønsker dog at depositum skal være på mindst 25.000 kr. Dette sikrer, at du undgår eventuelle gebyrer trukket fra dit indbetalte depositum når lejemålet afsluttes.
Vi forstår også, at lejeforhold kan variere. Vi har en minimumsperiode på 12 måneder. Hvis ikke dette kan imødekommes, vil der blive tillagt et samlet gebyr der svare til 89 kr om måned, for de resterende måneder.


Er LEJKA for både virksomheder og private?
LEJKA henvender sig primært til private udlejere og lejere i lejligheder, værelser og lokaler. Udlejere og lejere af erhvervslejemål kan naturligvis bruge platformen på lige fod med andre. Dog er vores værktøjer mest målrettet til administrationen af det private lejemål.


Er LEJKA ikke bare et overflødigt mellemled?
LEJKA er ikke bare et overflødigt mellemled. Der findes et utal af eksempler på problemer før, under og efter et lejeforhold. Ofte skyldes det en forkert udformet lejekontrakt, manglende indflytningsrapport, manglende eller forsinket betaling, problemer med depositum eller bare dårlig kommunikation mellem udlejer og lejer. LEJKA bygger bro mellem udlejer og lejer, og med vores værktøjer og juridiske rådgivning undgår I alle disse problemer. På den måde forhindrer I også eventuelle konflikter i at udvikle sig til lange og dyre retssager i Huslejenævnet. Vi sørger for ordnede forhold i hele processen og lejeperioden - nemt og sikkert.


Hvorfor kan udlejere og lejere ikke ordne tingene selv?
Administration af lejeforhold kan være en tidskrævende og besværlig opgave - især hvis man aldrig har prøvet det før eller blot udlejer en lejebolig eller udlejer et værelse. Men de mere erfarne udlejere kan også have fordel af at bruge LEJKA. Hvis man vil slippe for at sætte sig ind i Lejeloven, og undgå dyre fejl, er LEJKA den rette løsning. Mange er i tvivl om, hvordan de udformer en lejekontrakt, opkræver husleje og sikrer korrekt håndtering af depositum. Som lejer kan man også risikere at tabe hele eller dele af sit depositum ved fraflytning, hvis der opstår uenighed med udlejeren. Derfor er det en fordel få styr på alt det praktiske under ordnede forhold på en sikker og automatiseret platform. Det giver ro i maven for både udlejer og lejer.


Hvad er LEJKAs vision?
Vi vil revolutionere lejemarkedet i Danmark og introducere helt nye måder at tænke udlejning på - både hvad angår det løbende lejeforhold og hvordan lejeforholdet afsluttes. Vores mål er at i den forbindelse gøre boligleje nemt, sikkert og problemfrit. Det gavner ikke kun udlejere og lejere - men også samfundet. Med trygge og sikre lejeforhold, bliver boligmarkedet nemlig mere retfærdigt og problemfrit. Det skaber et mere trygt samfund.

“Jeg har i mit arbejde som advokat mødt både udlejere og lejere, som er blevet taget ved næsen. Det vil jeg gerne gøre noget ved. Derfor har vi bygget en sikker platform, som sætter lejeforholdet i system og skaber overblik og tryghed for udlejere og lejere. Ved at beskytte depositummet giver vi desuden parterne en sikkerhed for, at det altid står klar til udbetaling. Det er i både udlejers og lejers interesse,” forklarer Jan Blicher Grunnet, adm. direktør og stifter af LEJKA.


Hvad er LEJKAs mission?
Vores mission er at skabe en sikker, enkel og gratis totalløsning til udlejere og lejere. Vi har bygget en brugervenlig platform, hvor udlejere og lejere kan få hjælp til alt i deres lejeaftale. Som udlejer og lejer kan man blandt andet sikre fundamentet for sit lejeforhold, med digital lejekontrakt, indflytningsrapport og juridisk rådgivning. Vi har mange flere ydelser og værktøjer - og de kan alle sammen findes på lejka.dk som en sikker, enkel og gratis totalløsning.


Hvem står bag virksomheden?
LEJKA ApS er grundlagt af advokat og iværksætter Jan Blicher Grunnet, som også driver bl.a. advokatfirmaet Cortek Law. Gennem sit arbejde har han opbygget et solidt kendskab til de mange udfordringer og faldgruber, som udlejere og lejere står overfor. Holdet består desuden af erfarne IT-arkitekter, managementkonsulenter, iværksættere og andre dygtige kræfter. I bestyrelsen sidder personer fra bl.a. Justitsministeriet, Danske Bank, konsulentfirmaet Implement og advokaterne Bech-Bruun.


Hvor kommer LEJKAs indtjening fra?
LEJKA baserer sin forretning på at investere en del af det modtagne depositum, som beskyttes på vegne af udlejer og lejer, og stiller til gengæld en praktisk, sikker platform samt konfliktløsning til rådighed for brugerne. Investeringerne sker under sikre, ordnede forhold, og vi garanterer, at det altid er muligt at få udbetalt sit depositum - også med kort varsel, eftersom der er stillet en garanti. Hvis man ikke ønsker at beskytte depositum, kan man få adgang til vores digitale platform for 89 kroner om måneden i abonnement per lejeforhold. Yderligere har vi enkelte betalte services, til dem som ikke er bruger.


Kan jeg få juridisk rådgivning hos LEJKA?
Når man er bruger hos LEJKA, kan man få juridisk rådgivning under hele lejeforholdet for 49 kr./måneden. Dette har en bindingsperiode på 12 måneder og kræver at du enten er på vores depositums- eller abonnementsløsning. Du kan blandt andet få en professionel gennemgang af din lejekontrakt, eller juridisk rådgivning til udfyldelse af lejekontrakt. Desuden kan vi hjælpe med depositum, indflytningssyn, indflytningsrapport, regulering af husleje og meget mere. På lejka.dk findes desuden et voksende arkiv med masser af praktiske links, tips, artikler og hjælp til bl.a. lejekontrakter, husleje, vedligeholdelse og depositum. 


Får man renter (eller skal man betale renter) af sit depositum?
Nej, der udbetales ikke renter af det depositum, som beskyttes af LEJKA. Tilsvarende opkræves der heller ikke negative renter af det indbetalte depositum, som beskyttes i lejeperioden. Dette er tilfældet, uanset om der indbetales depositum fra en eller flere lejere. Det er altså 100% gratis og sikkert at beskytte sit depositum hos LEJKA - og man får hele beløbet tilbagebetalt.


Findes der andre lignende tjenester i Danmark?
Der findes nogle få andre virksomheder, som tilbyder tilsvarende ydelser - men ingen neutral platform, som tilgodeser både udlejere og lejere. De andre ydelser er derudover mere målrettet erhvervslejeforhold, end nogen anden ydelse på markedet. LEJKA er den første og eneste danske tjeneste af sin art, der samler bl.a. digitale huslejebetalinger, lejekontrakter, indflytningsrapport, fraflytningsrapporter, betalingspåmindelser og sikker beskyttelse af depositum ét sted - og samtidig tilbyder uvildig hjælp og vejledning til begge parter. Vi står hverken på udlejeres eller lejeres side, men bygger bro mellem parterne.


Hvor stort er markedet for lejeboliger i Danmark?
Næsten 2,5 millioner danskere bor i dag til leje, og antallet af lejeboliger er steget markant fra 978.000 i 2010 til cirka 1,3 millioner i 2020 (kilde: Danmarks Statistik). Markedet for lejeboliger er altså i hastig vækst, hvilket betyder at der er mange lejeforhold som har gav af en platform som LEJKA. LEJKA hjælper både udlejer og lejer, og sørge for de bedst mulige vilkår og værktøjer for begge parter af lejeforholdet. Vores værktøjer er mest rettet mod private lejeforhold, men kan også sagtens anvendes i erhvervslejemål.


Er lejere bedre eller dårligere stillet i Danmark end i andre lande?
I bl.a. Storbritannien har det i flere år været lovpligtigt for udlejere at beskytte depositummet på en statsgodkendt platform. Det sker for at undgå, at en udlejer f.eks. ikke vil eller kan udbetale depositum ved fraflytning. I Danmark findes der ikke et sådant lovkrav. I stedet er det op til udlejer og lejer selv at finde en løsning baseret på Lejeloven, som ofte kan fortolkes meget bredt. Det er derfor ikke overraskende, at langt de fleste uoverensstemmelser mellem udlejere og lejere omhandler netop depositummet.


Hvad sker der, hvis der opstår en tvist om f.eks. depositum?
Hvis alt er i orden ved fraflytningen, udbetales depositummet automatisk til lejer. Kan udlejer derimod dokumentere misligeholdelse, f.eks. skader på inventar, kan hele eller dele af beløbet i stedet udbetales til udlejer. Parterne kan aftale at lade LEJKA foretage en uvildig afgørelse baseret på indflytningsrapport, billeder og anden dokumentation. Det tager højst 30 dage og koster 3.275 kr. Afgørelsen er ikke bindende, og parterne kan derfor vælge at tage sagen videre til f.eks. huslejenævnet.


Står LEJKA primært på udlejers eller lejers side?
LEJKA er en neutral platform, som hverken favoriserer udlejer eller lejer. Vores vision er at bygge bro mellem udlejer og lejer. Vi tager ikke parti - men forsøger derimod at forene. Vores mission er i den forbindelse at gøre det nemt, sikkert og praktisk at administrere sit lejeforhold. Det er derfor helt afgørende for os, at både udlejer og lejer sikres de bedst mulige betingelser og værktøjer.


Hvad er fremtidsplanerne for LEJKA?
LEJKA er i første omgang lanceret i Danmark, men på sigt er det planen at ekspandere til resten af Norden og Europa. 

Er det sikkert at opbevare mine personlige data hos jer?
Ja, datasikkerhed er alfa og omega for os. Alle dokumenter, herunder lejekontrakt, indflytningsrapport, fraflytningsrapport, bankkonti, adresser og andre personlige oplysninger, opbevares på en sikker server. På samme måde efterlever vi naturligvis EU’s databeskyttelsesforordning (GDPR). Man kan derfor være helt sikker på, at vores digitale platform er 100% sikker.

Findes LEJKA som app til mobil og tablet?
Indtil videre er LEJKA tilgængelig via webbrowser på lejka.dk. Hjemmesiden er optimeret så den er 100% funktionel til alle mobilenheder (telefon og tablet), men senere vil der også blive udviklet apps til iOS og Android.


Findes hjemmesiden på andre sprog end dansk?
LEJKA.dk findes på dansk og engelsk (ændres oppe i højre hjørne), så udenlandske udlejere og/eller lejere nemmere kan bruge den.


Hvordan kommer jeg i kontakt med LEJKA?
Du kan kontakte ringe til os mandag til fredag fra 9-17 på 70 70 74 66. Du kan også skrive til os på info@lejka.dk.

Vores adresse er LEJKA ApS, Jagtvej 157, 2200 København N. Du er naturligvis velkommen til at skrive til os via brev. Her på hjemmesiden kan du desuden skrive med os ved at klikke på chat-ikonet.


Kan jeg følge LEJKA på sociale medier?
Ja, du finder os på både Facebook, YouTube, Instagram og LinkedIn.


Hvordan opretter jeg en digital lejekontrakt?
Hvis du allerede har en LEJKA-konto, skal du logge ind, vælge det ønskede lejemål, klikke på kortet "Lejekontrakt" og derefter "Opret lejekontrakt". Hvis du ikke har en LEJKA-konto, skal du følge dette link, som fører dig direkte til webformularen.

Når du har udfyldt alle felter i webformularen, kan du vælge at gemme indholdet som kladde. Herefter finder du kladden under "Lejekontrakt" på det pågældende lejemål. Klik på "Færdiggør lejekontrakt" for at åbne webformularen igen og færdiggøre kontrakten. Du kan også vælge at sende formularen direkte til underskrivelse med NemID. Herefter vil begge parter modtage instruktioner via e-mail fra vores samarbejdspartner esignatur om, hvordan kontrakten underskrives elektronisk.

Efter at begge parter har underskrevet kontrakten, tilføjes det færdige PDF-dokument til lejemålet på Mit LEJKA.


Hvorfor har jeg ikke modtaget en e-mail fra jer?
Hvis du ikke har modtaget en e-mail med link til at færdiggøre din LEJKA-profil efter 5-10 minutter, er beskeden muligvis havnet i dit spamfilter. Hvis du heller ikke kan finde beskeden i din spammappe, er der sket en teknisk fejl, og du bedes kontakte os.


Hvilke filtyper kan udlejer og lejer uploade til Mit LEJKA?
Det er muligt at uploade de fleste kendte filtyper, bl.a. JPEG, PNG, PSD, PDF og DOC. Der kan også uploades korte videofiler i formater som MP4, MOV eller MPEG. Hver fil må maksimalt være 25 MB, og alle uploadede filer må højst fylde 200 MB.


Hvem kan se de dokumenter og billeder, jeg uploader til Mit LEJKA?
Alle filer deles automatisk mellem udlejer og lejer. Når du uploader en fil til et lejemål på Mit LEJKA, skal du derfor være opmærksom på, at din udlejer eller lejer også kan se og downloade den. Vi sender dig en e-mail-notifikation, når der er blevet tilføjet nye filer.


Hvorfor kan jeg ikke slette filer, som jeg har uploadet?
Når du har uploadet en fil, bliver den automatisk delt med din udlejer eller lejer. For at undgå, at filer slettes ved en fejl, er det ikke muligt selv at slette dem. Hvis du vil fjerne en eller flere filer, skal du blot kontakte os - så ordner vi det, hvis I begge er enige.


Hvordan ved jeg, at der er lavet ændringer i lejemålet
Hvis din modpart foretager ændringer i jeres lejemål på Mit LEJKA, sender vi dig automatisk en e-mail. Her anbefaler vi, at du snarest muligt tjekker ændringerne - f.eks. husleje eller kontaktdetaljer - da de kan have betydning for lejeforholdet.

NemID og anden elektronisk signatur
Du kan underskrive med NemID. Det er også muligt at benytte sig af andre online signeringstjenester hos LEJKA til at underskrive lejekontrakter, indflytningsrapporter mv. NemID er en smart og nem løsning. Men det er ikke alle, der har mulighed for at bruge NemID. Det kan være fordi, at man ikke har et dansk CPR-nummer, eller andre ting der står i vejen for brugen af NemID. Derfor tilbyder LEJKA, at du også kan underskrive med andre online tjenester. Hvis du er i tvivl om, hvilke tjenester der kan benyttes, kan du ringe til os på 70 70 74 66, hvor vi vil være klar til at rådgive dig konkret, ud fra dine forudsætninger.

 

Bankbetalinger

Hvornår modtager jeg huslejen, når jeg er tilmeldt huslejeregistrering gennem LEJKA?
Vi overfører automatisk huslejen samme dag, som vi modtager den fra lejer. Overførsler mellem danske pengeinstitutter tager normalt én bankdag. Danske banker og pengeinstitutter har lukket lørdag, søndag og helligdage, og disse dage er altså ikke bankdage.  Hvis huslejen eksempelvis er modtaget en tirsdag, vil de sædvanligvis være til disposition på din konto dagen efter, om onsdagen, medmindre onsdag er en helligdag. Hvis lejeren betaler husleje en mandag, vil LEJKA modtage dem tirsdag, hvorefter de automatisk bliver sendt videre til din konto, og vil være til rådighed om onsdagen. Overførsler mellem samme bank vil som regel være fuldendt samme dag. LEJKA har Nordea som bankforbindelse.

Hvordan overfører jeg penge fra udenlandske banker til danske banker?
Ved en udenlandsk overførsel til danske banker, skal du bruge et IBAN-nummer og en SWIFT-adresse. IBAN-nummeret står for International Bank Account Number, og er den internationale måde at skrive et kontonummer på. SWIFT-adressen, også kaldet BIC (Bank Identifier Code), viser hvilken bank man overfører til. Vær opmærksom på, at din bank kan opkræve gebyr i forbindelse med udenlandske overførsler. Udenlandske overførsler kan tage længere tid at behandle, og der vil typisk gå 5 bankdage før overførslen er gennemført. Dette kan dog variere. Kontakt din bank for mere konkret information.

Straksoverførsel i Danmark
Hvis LEJKA skal kunne modtage og videresende beløbet samme dag, som lejer betaler husleje, skal lejeren benytte sig af en straksoverførsel. Det er op til udlejer og lejer at aftale, hvorvidt de vil benytte sig af straksoverførsler.

Ekspresoverførsel fra udlandet
En ekspresoverførsel foretaget fra udlandet, vil typisk være én bankdag. Forhør din bank for mere konkret information.

LEJKAs bankinformationer
LEJKA har 3 forskellige konti, der har hver deres funktion. Det er derfor vigtigt, at du ved hvilken konto du skal benytte dig af. 

Klik her, for at se LEJKAs bankinformationer.