Ofte stillede spørgsmål

Kan du ikke finde det, du leder efter? Ring på 70 70 74 66, skriv til info@lejka.dk eller fang os på Facebook eller chatten.


Hvad er LEJKA?

LEJKA er en gratis digital platform, som har til formål at hjælpe udlejere og lejere af boliger med sikker, korrekt og enkel behandling af alle aspekter i lejeforholdet, herunder depositum, juridiske spørgsmål, ind- og fraflytningsrapporter, huslejebetaling, lejekontrakt, opbevaring af dokumenter osv. Vi tilbyder gratis, hurtig og uvildig konfliktløsning, hvis der skulle opstå uenighed om depositum ved fraflytning. Derudover findes der på LEJKA.dk et stort udvalg af artikler med tips, guides, tjeklister og gode råd om lejeforhold. 


Hvad er LEJKAs vision?

Visionen er at gøre boligleje og udlejning så sikkert og gennemskueligt, at risikoen for problemer minimeres.

LEJKA bygger bro mellem udlejer og lejer, og vi hjælper begge parter med råd og vejledning.

“Jeg har i mit arbejde som advokat mødt både udlejere og lejere, som er blevet taget ved næsen. Det vil jeg gerne gøre noget ved. Derfor har vi bygget en sikker platform, som sætter lejeforholdet i system og skaber overblik og tryghed for udlejere og lejere. Ved at beskytte depositummet giver vi desuden parterne en sikkerhed for, at det altid står klar til udbetaling. Det er i både udlejers og lejers interesse,” forklarer Jan Blicher Grunnet, adm. direktør og stifter af LEJKA.


Hvad er LEJKAs mission?

Vi har bygget en sikker platform, hvor udlejere og lejere kan logge ind og få hjælp til alle udfordringerne, man kan opleve i et lejeforhold. Vi bistår med råd og vejledning i form af guides og onlineartikler om lejeforhold. Når parterne indgår en lejeaftale, hjælper vi dem gennem processen med formularer, guides og tjeklister, og de kan nemt og sikkert dele indflytningsrapporter, lejekontrakt mv. online. Vi registrerer også hver måned, at der er sket korrekt huslejebetaling - ellers sender vi en påmindelse.


Hvem står bag virksomheden?

LEJKA ApS er grundlagt af advokat og iværksætter Jan Blicher Grunnet, som også driver bl.a. advokatfirmaet Cortek Law. Gennem sit arbejde har han opbygget et solidt kendskab til de mange udfordringer og faldgruber, som udlejere og lejere står overfor. Holdet består desuden af erfarne IT-arkitekter, managementkonsulenter, iværksættere og andre dygtige kræfter. I bestyrelsen sidder personer fra bl.a. Justitsministeriet, Danske Bank, konsulentfirmaet Implement og advokaterne Bech-Bruun.


Er LEJKA for både virksomheder og private?

LEJKA henvender sig primært til private udlejere af lejligheder, værelser og lokaler - uanset om det drejer sig om et enkelt værelse eller en ejendom med flere lejemål. Udlejere og lejere af erhvervslejemål kan naturligvis bruge platformen på lige fod med andre.


Hvilke værktøjer tilbydes på LEJKA.dk?

Sikker beskyttelse af depositum er kernen i LEJKA. Derudover kan lejer og udlejer nemt og bekvemt opbevare og dele deres lejekontrakt, indflytningsrapport, billeder og dokumenter. Det er også muligt at automatisere den månedlige huslejebetaling, modtage påmindelser og meget mere. Det hele foregår automatisk og sikkert via LEJKA.dk.


Er man tvunget til at administrere husleje, kontrakt osv. via LEJKA?

Nej, beskyttelse af depositum er det eneste, der kræves for at bruge LEJKA. Alle øvrige funktioner er valgfrie.


Findes der andre lignende tjenester i Danmark?

Der findes nogle få andre virksomheder, som tilbyder tilsvarende ydelser - men ingen neutral og gratis platform, som tilgodeser både udlejere og lejere. LEJKA er den første og eneste danske tjeneste af sin art, der samler bl.a. digitale huslejebetalinger, lejekontrakter, ind- og fraflytningsrapporter, betalingspåmindelser og sikker beskyttelse af depositum ét sted - og samtidig tilbyder uvildig hjælp og vejledning til begge parter. Vi står hverken på udlejeres eller lejeres side, men bygger bro mellem parterne.


Hvad er fordelene ved at bruge LEJKA som udlejer?

Som udlejer kan du nemt og sikkert oprette dig som bruger på LEJKA.dk og få det fulde overblik over dine lejemål ét sted. Når en lejer logger ind og knytter sig til lejemålet, kan vedkommende nemt og hurtigt få adgang til lejekontrakten, indbetale depositum, registrere betaling af husleje og kommunikere med dig (chatfunktion er under udvikling). Som udlejer kan du løbende følge med i huslejebetalinger, sende automatiske påmindelser og få besked om betalt husleje på Mit LEJKA og via e-mail. Desuden kan du uploade ind- og fraflytningsrapporter, opbevare dokumenter og udsende automatisk opsigelsesvarsel før lejemålets ophør.


Hvad er fordelene ved at bruge LEJKA som lejer?

Som lejer kan du på Mit LEJKA sikre dig, at lejekontrakten er i orden og opbevares elektronisk. Du har desuden adgang til eventuelle ind- og fraflytningsrapporter, som kan være en stor hjælp ved fraflytning. Eftersom depositum beskyttes af LEJKA, er du sikker på, at udlejer ikke tilbageholder beløbet uretmæssigt. Hvis udlejeren gør krav på en del af beløbet på grund af f.eks. skader, vil LEJKA bruge ind- fraflytningsrapporterne til at afgøre, om dette er begrundet. I modsat fald vil du få hele dit depositum tilbagebetalt.


Er LEJKA ikke bare et overflødigt mellemled?

Der findes et utal af eksempler på problemer før, under og efter et lejeforhold. Ofte skyldes det forkert udformede kontrakter, manglende eller forsinket betaling, problemer med depositummet eller bare dårlig kommunikation mellem udlejer og lejer. LEJKA bygger bro mellem parterne og sørger for ordnede forhold i hele processen og udlejningsperioden - nemt, sikkert og gratis.


Hvorfor kan udlejere og lejere ikke ordne tingene selv?

Udlejning kan være en tidskrævende og besværlig opgave - især hvis man aldrig har prøvet det før eller blot udlejer en enkelt lejlighed eller et værelse. Men også mere erfarne udlejere kan have fordel af at bruge LEJKA. Mange er i tvivl om, hvordan de udformer en lejekontrakt, opkræver husleje og sikrer korrekt håndtering af depositummet. Og som lejer kan man risikere at tabe hele eller dele af sit depositum ved fraflytning, hvis der opstår uenighed med udlejeren. Derfor er det en fordel at mødes og få styr på alt det praktiske under ordnede forhold på en sikker og automatiseret platform. Det giver ro i maven for begge parter.


Findes LEJKA som app til mobil og tablet?

Indtil videre er LEJKA tilgængelig via webbrowser på lejka.dk. Hjemmesiden er optimeret til mobilenheder (telefon og tablet), men senere vil der også blive udviklet apps til iOS og Android.


Hvor stort er markedet for lejeboliger i Danmark?

Næsten 2,5 millioner danskere bor i dag til leje, og antallet af lejeboliger er steget markant fra 978.000 i 2010 til cirka 1,3 millioner i 2020 (kilde: Danmarks Statistik).


Hvor kommer LEJKAs indtjening fra?

LEJKA baserer sin forretning på at investere en del af det modtagne depositum, som beskyttes på vegne af udlejer og lejer, og stiller til gengæld en praktisk, sikker platform samt konfliktløsning til rådighed for brugerne. Investeringerne sker under sikre, ordnede forhold, og vi garanterer, at det altid er muligt at få udbetalt sit depositum - også med kort varsel, eftersom der er stillet en garanti igennem Nordea A/S. 


Er lejere bedre eller dårligere stillet i Danmark end i andre lande?

I bl.a. Storbritannien har det i flere år været lovpligtigt for udlejere at beskytte depositummet på en statsgodkendt platform. Det sker for at undgå, at en udlejer f.eks. ikke vil eller kan udbetale depositum ved fraflytning. I Danmark findes der ikke et sådant lovkrav. I stedet er det op til udlejer og lejer selv at finde en løsning baseret på Lejeloven, som ofte kan fortolkes meget bredt. Det er derfor ikke overraskende, at langt de fleste uoverensstemmelser mellem udlejere og lejere omhandler netop depositummet.


Kan jeg få juridisk rådgivning hos LEJKA?

Til alle registrerede brugere, som beskytter deres depositum hos LEJKA, tilbyder vi juridisk rådgivning helt gratis. På LEJKA.dk findes desuden et voksende arkiv med masser af praktiske links, tips, artikler og hjælp til bl.a. lejekontrakter, husleje, vedligeholdelse og depositum. Alle artikler er skrevet af advokater med juridisk indsigt og mange års erfaring med lejeforhold og lejelovgivning.


Hvad sker der, hvis der opstår en tvist om f.eks. depositum?

Hvis alt er i orden ved fraflytningen, udbetales depositummet automatisk til lejer. Kan udlejer derimod dokumentere misligeholdelse, f.eks. skader på inventar, kan hele eller dele af beløbet i stedet udbetales til udlejer. Parterne kan aftale at lade LEJKA foretage en uvildig afgørelse baseret på indflytningsrapport, billeder og anden dokumentation. Det tager højst 30 dage og er gratis for både udlejer og lejer. Afgørelsen er ikke bindende, og parterne kan derfor vælge at tage sagen videre til f.eks. huslejenævnet.


Er det sikkert at overlade mit depositum til LEJKA?

Ja, vi garanterer, at depositummet (og eventuelt forudbetalt husleje) beskyttes sikkert igennem en garanti stillet af Nordea A/S og er klar til udbetaling, når udlejer og lejer vælger at afslutte lejeforholdet. De indbetalte kontante midler står hos Nordea. LEJKA er godkendt af Finanstilsynet, og midlerne er sikret igennem en garanti. 


Står LEJKA primært på udlejers eller lejers side?

LEJKA er en neutral platform, som hverken favoriserer udlejer eller lejer. Vores mission er at gøre det nemt, sikkert og praktisk at administrere sit lejeforhold. Det er derfor helt afgørende for os, at både udlejer og lejer altid sikres de bedst mulige betingelser.


Hvad er fremtidsplanerne for LEJKA?

LEJKA er i første omgang lanceret i Danmark, men på sigt er det planen at ekspandere til resten af Norden og Europa.


Er LEJKA overhovedet lovlig?

Ja, LEJKA opererer under dansk lovgivning og er godkendt af Finanstilsynet.


Får man renter (eller skal man betale renter) af sit depositum?

Nej, der udbetales ikke renter af det depositum, som beskyttes af LEJKA. Tilsvarende opkræves der heller ikke negative renter af det indbetalte depositum, som beskyttes i lejeperioden. Dette er tilfældet, uanset om der indbetales depositum fra en eller flere lejere.


Er jeg bundet til at bruge LEJKA i hele lejeperioden?

Nej, vi har ingen bindingsperiode, og du kan bruge LEJKA så længe, som du ønsker. Hvis en udlejer og en lejer bliver enige om at stoppe med at bruge tjenesten, udbetales depositummet til den, som parterne beslutter sig for. Hvis parterne er uenige, løses dette på samme måde som beskrevet i forbindelse med et normalt ophør af et lejeforhold. Se i øvrigt vores Forretningsbetingelser.


Findes hjemmesiden på andre sprog end dansk?

LEJKA.dk findes i øjeblikket på dansk, men den vil inden længe blive tilgængelig på engelsk, således at udenlandske udlejere og/eller lejere nemmere kan bruge den.


Er det sikkert at opbevare mine personlige data hos jer?

Ja, datasikkerhed er alfa og omega for os. Alle dokumenter, herunder lejekontrakter, rapporter, dokumenter, bankkonti, adresser og andre personlige oplysninger, opbevares på en sikker server, og vi efterlever naturligvis EU’s databeskyttelsesforordning (GDPR).


Hvordan kommer jeg i kontakt med LEJKA?

Du kan skrive til LEJKA ApS, Jagtvej 157, 2200 København N eller ringe på telefon 70 70 74 66. Du har også mulighed for at sende en e-mail til info@lejka.dk (generelle henvendelser) eller support@lejka.dk (kundeservice og teknisk hjælp).

Her på hjemmesiden kan du desuden skrive med os ved at klikke på chat-ikonet.


Kan jeg følge LEJKA på sociale medier?

Ja, du finder os på både Facebook, YouTube, Instagram og LinkedIn.


Hvordan opretter jeg en digital lejekontrakt?

Hvis du allerede har en LEJKA-konto, skal du logge ind, vælge det ønskede lejemål, klikke på kortet "Lejekontrakt" og derefter "Opret lejekontrakt". Hvis du ikke har en LEJKA-konto, skal du følge dette link, som fører dig direkte til webformularen.

Når du har udfyldt alle felter i webformularen, kan du vælge at gemme indholdet som kladde. Herefter finder du kladden under "Lejekontrakt" på det pågældende lejemål. Klik på "Færdiggør lejekontrakt" for at åbne webformularen igen og færdiggøre kontrakten. Du kan også vælge at sende formularen direkte til underskrivelse med NemID. Herefter vil begge parter modtage instruktioner via e-mail fra vores samarbejdspartner esignatur om, hvordan kontrakten underskrives elektronisk.

Efter at begge parter har underskrevet kontrakten, tilføjes det færdige PDF-dokument til lejemålet på Mit LEJKA.


Hvorfor har jeg ikke modtaget en e-mail fra jer?

Hvis du ikke har modtaget en e-mail med link til at færdiggøre din LEJKA-profil efter 5-10 minutter, er beskeden muligvis havnet i dit spamfilter. Hvis du heller ikke kan finde beskeden i din spammappe, er der sket en teknisk fejl, og du bedes kontakte os.


Hvilke filtyper kan udlejer og lejer uploade til Mit LEJKA?

Det er muligt at uploade de fleste kendte filtyper, bl.a. JPEG, PNG, PSD, PDF og DOC. Der kan også uploades korte videofiler i formater som MP4, MOV eller MPEG. Hver fil må maksimalt være 25 MB, og alle uploadede filer må højst fylde 200 MB.


Hvem kan se de dokumenter og billeder, jeg uploader til Mit LEJKA?

Alle filer deles automatisk mellem udlejer og lejer. Når du uploader en fil til et lejemål på Mit LEJKA, skal du derfor være opmærksom på, at din udlejer eller lejer også kan se og downloade den. Vi sender dig en e-mail-notifikation, når der er blevet tilføjet nye filer.


Hvorfor kan jeg ikke slette filer, som jeg har uploadet?

Når du har uploadet en fil, bliver den automatisk delt med din udlejer eller lejer. For at undgå, at filer slettes ved en fejl, er det ikke muligt selv at slette dem. Hvis du vil fjerne en eller flere filer, skal du blot kontakte os - så ordner vi det, hvis I begge er enige.


Hvordan ved jeg, at der er lavet ændringer i lejemålet

Hvis din modpart foretager ændringer i jeres lejemål på Mit LEJKA, sender vi dig automatisk en e-mail. Her anbefaler vi, at du snarest muligt tjekker ændringerne - f.eks. husleje eller kontaktdetaljer - da de kan have betydning for lejeforholdet.