Depositummet kan ofte skabe problemer og konflikter mellem udlejere og lejere, men nu er LEJKA klar med en løsning, som giver sikkerhed for begge parter.
Sikker beskyttelse af depositum
Man skal desværre ikke lede længe efter eksempler på problemer før, under og efter et lejeforhold - og det er ofte depositummet, der er slangen i paradis. Særligt i forbindelse med fraflytning kan der nemt opstå konflikter om f.eks. istandsættelse, renovering, rengøring og slitage - og hvor meget udlejeren har ret til at tilbageholde af despositummet for at dække sine omkostninger.
I flere lande, bl.a. England, er det lovpligtigt for udlejere at lade depositum beskytte af en statsgodkendt platform. Det sker for at undgå, at en udlejer nægter - eller ikke har mulighed for - at tilbagebetale depositummet ved fraflytning. Ordningen sikrer desuden, at parterne kan få hjælp til at løse uenigheder om, hvor meget lejer må kræve til f.eks. renovering og udbedring af skader.
I Danmark findes der ikke et sådant lovkrav. I stedet er det op til udlejeren og lejeren selv at finde en løsning baseret på Lejeloven, som ofte kan fortolkes meget bredt. Derfor har LEJKA taget initiativ til en tilsvarende ordning for danske udlejere og lejere.
LEJKA er den første og eneste tjeneste i Danmark, der tilbyder sikker beskyttelse af depositummet og samtidig giver hurtig og uvildig konfliktløsning, når lejemålet ophører. Vi står ikke på hverken udlejers eller lejers side - men bygger bro mellem parterne.
Som lejer kan man risikere at tabe hele eller dele af sit depositum ved fraflytning, hvis der opstår uenighed med udlejeren. Omvendt kan udlejer miste retten til at få sine udgifter dækket, hvis det ikke kan bevises, at skaderne eller slitagen skyldes lejeren. Derfor er det en fordel at mødes og ordne alt det praktiske på en sikker og automatiseret platform - det giver ro i maven for begge parter.
Sådan beskytter du depositummet hos LEJKA:
1. Når du opretter en gratis konto, kan du angive depositum og evt. forudbetalt husleje.
2. Hvis du har oplyst, hvem der er din udlejer/lejer, vil vedkommende modtage en invitation til at bruge LEJKA.
3. Når I begge har oprettet en konto, kan I på Mit LEJKA se alle detaljer for lejemålet, inkl. aftalt depositum og forudbetalt leje.
4. Under "Depositum og forudbetalt husleje" kan lejer se, hvilken bankkonto depositum (og evt. leje) skal indbetales til.
5. Når depositummet og evt. forudbetalt husleje er indbetalt af lejer, er beløbet beskyttet af LEJKA.
Husk også at tilføje følgende i lejekontraktens § 11 om særlige vilkår:
"Det er aftalt mellem udlejer og lejer, at lejer indbetaler depositum og eventuelt forudbetalt leje til LEJKA ApS”.
Ved at lade LEJKA beskytte depositummet er parterne sikre på, at pengene altid står klar til udbetaling. Det er i både udlejers og lejers interesse. Når I overlader det til os at beskytte depositum, er tjenesten og mange værktøjer - f.eks. lejekontrakt, huslejebetaling, ind- og fraflytningsrapporter, opbevaring af dokumenter og billeder inkluderet for både lejer og udlejer.
Hurtig og uvildig løsning af konflikter
Udlejer kan nemt uploade digitale ind- og fraflytningsrapporter, som deles med lejeren. Hvis alt er i orden ved fraflytning, udbetales depositummet til lejer. Kan udlejer dokumentere f.eks. skader på inventar, kan en del af beløbet i stedet udbetales til udlejer. Inden lejeforholdet ophører, skal du som udlejer derfor huske at tilføje dine bankoplysninger under din profil.
Som de eneste i Danmark tilbyder LEJKA at løse eventuelle uenigheder mellem udlejer og lejer om depositummet. LEJKA garanterer en afgørelse inden for højst 30 dage. Det er betydeligt hurtigere, end hvis sagen skulle behandles i f.eks. Huslejenævnet eller Boligretten.
Du kan læse mere om processen i vores artikel om hurtig og uvildig konfliktløsning.
Vi garanterer, at depositummet beskyttes sikkert og er klar til udbetaling, når udlejer og lejer vælger at afslutte lejeforholdet.